Carpenters, zaterdagactiviteiten, muizen enzo...

7 maart 2015 - Zanzibar, Tanzania

Mambo!

Het verhaal van de carpenter continues.. Jezus, wat doet die kerel lang over 6 frames maken. Donderdag had hij dus twee van de zes bedden af. Vrijdag wou hij weer om 8u komen, maar aangezien hij donderdag pas om half 10 kwam aankakken, heb ik gezegd dat ik hem niet eerder dan 9u wil zien, voor het geval we weer om 8u langs ons bed staan voor niets. Staat die man de volgende ochtend gewoon om 8.15 aan de deur! Hij heeft (ik denk door mijn boze blikken) wel harder gewerkt en om 15u was de boel klaar. Wat bleek, hij moest toch wel nog terugkomen om de boel te schuren en te vernissen. Nog een dag rommel dus. Hij zou zaterdag om 9u hier zijn. Dat kon dus niet, want op zaterdag hebben we activiteiten met kinderen. Tussen 12.00 en 13.00 zou hij kunnen komen, daarna ging iedereen weekend vieren. Om 13.15 komt die beste kerel weer aangekakt. Hem tot 15u laten werken en toen had hij net 1 bed af. Zo gruwelijk klaar ermee heb ik hem naar huis gestuurd en gezegd dat hij komende week maar terug moet komen als het ons uitkomt. Hij droop af.

Terug naar vrijdag. Saleh kwam Geertje, Manon en mij ophalen voor shopping in town. We hadden een hele lijst van alles wat nog moest gebeuren. Uiteraard moesten we terug voor de waterkoker die het 1 dag gedaan had. De blender bleken we niet goed geïnstalleerd te hebben, dus we hebben niet alle elektronische apparaten hoeven vervloeken. Afijn, de waterkokerman was niet in zijn shop, dus Saleh heeft hem gebeld. We moesten hem maar 4000 shilling tip geven, omdat hij een waterkoker ergens anders vandaan zou moeten toveren. Later werd het alweer 10.000 tip. Nee dus, je moet maar zorgen dat je goed spul verkoopt. Aangezien die kerel er niet was moesten we maar de volgende dag terugkomen. Ook moesten we nog een ventilator hebben voor in de snikhete playroom (nee, niet die van 50 shades, maar onze daycare!). Terug naar Ali de sleutelman, die een extra set sleutels van het huis heeft laten maken, maar waar er één niet van werkte, mijn desk voor de office ophalen, een receiptboekje halen, pinnen, elektra kopen (die koop je hier in prepaid units in), matrassen voor de aankomende meubels, etc etc. Met Saleh zijn gevaarte die deze keer maar twee keer nodig had om te starten zijn we dan alles gaan regelen. Hij kreeg echter onderweg een oproep met vraag of hij voor iemand de spice tour kon doen. We moesten dus als een malle terug naar huis. Vraagt hij ook nog eens geld voor benzine, terwijl we net voor 15.000 getankt hadden. Dit is meer dan genoeg en kan hij echt wel een heel eind mee rijden. Geen extra geld voor meneer dus.

De eerste zaterdag sinds de start van het project. De zaterdagen staan in het teken van de lokale kinderen hier in de buurt. Tussen 9.00 en 12.00 kunnen alle kinderen naar het speelveldje achter ons huis komen om hier te komen spelen. Hanne en Leyla zijn kinderen bij de Nursery school op gaan halen. Ondertussen kwamen de kindjes uit de buurt heel voorzichtig kijken en een ballon halen. Er kwamen er steeds meer. Uiteindelijk kwamen Leyla en Hanne met zo’n dertig kinderen van de nursery aanlopen, echt super. Er was een leerkracht bij en zo ook de man die Leyla en Hanne de afgelopen dagen geholpen heeft wegwijs te worden. Het was in het begin een beetje aftasten. De jongens gingen meteen aan de slag met voetballen. De meiden daarentegen zijn hier sowieso wel wat terughoudender. Zij hadden wat meer tijd nodig. We zijn begonnen in een kring en hebben een liedje/dansje gedaan. Daarna deden de kinderen een liedje waarbij er geteld werd en tegelijkertijd iemand zij welk lichaamsdeel ze aan moesten wijzen. We hadden schmink bij, waarmee we Lotte al geschminkt hadden. De kinderen moesten hier echter niets van weten. Totdat een meisje bij Gerda op schoot zat die eigenlijk huilde omdat ze naar huis wou. Gerda had het briljante plan om iets op ons hand te verven, dit zou laagdrempeliger zijn. Ja hoor, daar kwamen ze. We hadden ineens dertig kinderen om ons heen die allemaal wel een mooie tekening op hun hand wilden. Dit heeft natuurlijk iets weg van Henna, wat ze hier veel gebruiken. Veel verder dan een hartje, bloemetje of zonnetje kwam ik niet, maar Geertje heeft de mooiste creaties gemaakt. Voor de kinderen leek het allemaal niets uit te maken. Ze kwamen allemaal terug. Na de handen kwamen de armen, de binnenkant van de handen en moesten ook de nagels gelakt worden. Zo zie je maar dat als één kindje begint, de rest allemaal wel volgt. Hier zijn we zeker twee uur mee zoet geweest, waarna we weer in een kring de ochtend hebben afgesloten. We hebben alle kinderen terug naar school gebracht en onderweg thuis mee afgezet. Een super geslaagde eerste zaterdagochtend met 30 á 40 kinderen. Top! Dan een mooi verhaal voor de dierenvrienden onder ons. Naast Kees de Haan die we hebben laten verwijderen, zijn zaterdag 5 kippen de deur uit gelopen. De vriendelijke carpenter had de gate open laten staan en Hendrik is er vandoor gegaan. Vier van zijn kroost volgde hem. Ik er achteraan de straat op, maar kon Hendrik niet zo ver krijgen terug te komen. Het eten was ook op en de eigenaar had nog steeds geen nieuwe gebracht, dus ik kan Hendrik ook geen ongelijk geven.

In de avond wilde Manon een lekker drankje uit de koelkast pakken toen we gegil hoorde en ze in de woonkamer op een stoel kwam staan. Muizen in de keuken die haar achterna rende. Ieks! Het was niet de eerste keer, want de afgelopen dagen hebben we regelmatig muizen in de keuken gehad. We hadden de achterdeur bij de keuken al beter dicht gehouden en de keuken na iedere maaltijd goed opgeruimd, maar ze zijn toch binnen gekomen. Held Hanne is op onderzoek gegaan, maar niets gevonden. Vuilniszak maar verschoond en die buiten aan de straat gezet, aangezien we nog steeds niet weten hoe het werkt met het vuilnis. Iedereen stookt het hier gewoon op, maar ik ben bang dat ik meer opstook dan alleen het vuilnis dus durf me er niet aan te wagen. Afijn, op het moment dat de vuilniszak aan de straat staat, lijkt er wat te bewegen. Het was de muis..
Een uurtje later bleek er toch nog een andere muis in de keuken te zitten.

Morgen mogen we dan eindelijk de bankjes en kastjes op gaan halen. Een dag waar we allemaal naar uitgekeken hebben, aangezien we dan eindelijk een beetje spullen kunnen gaan inrichten 

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade