Jongerenreis

6 augustus 2015 - Zanzibar Town, Tanzania

Het is alweer een maand geleden sinds mijn vorige verhaal. Tijd voor nieuw leesvoer!
De afgelopen maand was top. Eerst in plaats van één, twee weken in Dar en Mbeya geweest. Niet alleen maar voor de fun, maar oa omdat Fabil zn paspoort moest aanschaffen. Dit duurde zo’n week langer dan gepland. Uiteindelijk kwam hij helemaal blij met zijn paspoort aanzetten, maar heb ik ineens een vent van 39 ipv 34. Hebben ze een fout gemaakt met het geboortecertificaat. Niets van zeggen, paspoort incasseren en terug naar Zanzibar voordat we nog meer tijd en geld kwijt zijn..

Stiekem had ik mijn kindjes best erg gemist, dus was blij dat dinsdag iedereen weer op de stoep stond. Maandag had ik Caroline opgehaald van het vliegveld. We waren gaan meeten met Gasica, jongen die hier een goedlopend learning center heeft. Hij heeft ons aangeraden om een goed curriculum te schrijven en vanuit deze leerlijnen het onderwijs vorm te gaan geven. Goede tip, dus hier zijn we nu ook druk mee bezig. De afgelopen weken zijn er verschillende gesprekken gevoerd met de ouders betreffende de scholing voor de kinderen. Als alles goed gaat, zullen we per 1 september open gaan als learning center en speciaal onderwijs aanbieden.

Op 18 juli kwamen de jongeren aan! Zij zouden 15 dagen bij ons komen verblijven, Stone Town en alle andere trekpleisters in Zanzibar gaan zien. Wat een leuke weken hebben we gehad! De eerste twee dagen hebben we de jongeren Stone Town laten zien. We hebben een city tour gedaan, de cultural night tour en hebben prison island bezocht. Daarna zijn ze allemaal mee naar Chukwani gekomen en hebben we een week vrijwilligerswerk gedaan bij ons. De kinderen die we hebben zijn ooit best heftig, maar op een paar kleine incidentjes na is het allemaal goed verlopen.

Ook de ouders hebben genoten. Ze hebben ons in het begin een aantal keer gevraagd hoe oud die meiden waren, om zo zonder ouders helemaal deze kant op te komen. De dames hebben zelf veel initiatief getoond. Ze hebben signs gemaakt voor aan de weg en voor het huis, platen voor de kinderen en ook voor de Engelse les voor de ouders. Hiernaast hebben de meiden met de kinderen gespeeld en de ouders Engelse les gegeven.

Ze hadden allemaal super veel spullen bij, die ik momenteel allemaal een plekje aan het geven ben. Kom er nu pas achter hoeveel ze nu eigenlijk allemaal bij hadden. Bedankt meiden! Ook heeft één van de meiden, Esmee, More Africa een bus gesponsord met haar eigen stichting Sprouteen. Het heeft me hier heel wat bloed, zweet, tranen en boosheid gekost voordat het onderhand geregeld was. Ik snap die logica van die locals soms totaal niet, wat een ellende. Zal jullie het verhaal besparen want wordt alweer boos als ik eraan terug denk. Maar uiteindelijk is de auto er en ben ik er super blij mee!

Na een week vrijwilligerswerk te hebben gedaan zijn we vertrokken richting Nungwi. Onderweg hebben we de spice tour gedaan. Meike dacht zelf ook nog even in een palmboom te klimmen net als onze guide, maar daar heeft ze de rest van de trip spijt van gehad.

In Nungwi hebben we genoten van de mooie zee en zijn we gaan snorkelen bij Mnemba Atoll.

Hierna zijn we richting het oosten gereden met een stop bij Jozani Forest. Hier hebben we aapjes gekeken en de meiden hebben vooral veel apen-selfies (of selfies met een aap) gemaakt. Hierna zijn we richting Paje/Jambiani gereden. Genoten van de mooie stranden, waar de meiden ook nog een mooie ceremonie hadden voorbereid om Fabil en mij in het echt te verbinden. Tja, we konden natuurlijk niet anders dan hierin meegaan.

De dag erna zijn we naar the Rock gegaan. Het was laag water dus we konden naar het restaurant in zee lopen. Na een krabben- en schelpen-vang-uurtje zijn we met een bootje terug gegaan want het begon vloed te worden. Hierna zijn we gaan relaxen in Paje bij mr Kahawa.

De volgende ochtend zijn we heel vroeg opgestaan om richting Kizimkazi te gaan. De meiden hebben hier gezwommen met dolfijnen. Ze hadden een hele dolfijnenfamilie gespot inclusief baby’s.

Hierna zijn we weer terug gegaan naar huis. Nog hard gewerkt om het naaiatelier voor de ouders en de signs af te maken.

Op vrijdag was de laatste dag alweer. In de ochtend hebben we raka raka souvenirs geshopt in town. Daarna hebben we de voorbereidingen getroffen voor het eindfeest. Bijna alle ouders en kinderen waren van de partij. We hebben een super leuke middag gehad met schmink, spelletjes, muziek foto’s etc etc etc. Een goede afsluiter van een super toffe jongerenreis!

Deze week is het weer terug naar het normale status quo leventje hier. Een nieuwe vrijwilliger, Lenneke is deze week begonnen. Aangezien zij een achtergrond heeft in het onderwijs kan ze ons heel goed helpen met het curriculum. We zijn al een heel eind hiermee en gaat de goede kant op. We zijn tevreden en denken dat we een curriculum aan het schrijven zijn welke goed past bij onze kinderen. We gaan werken met verschillende fasen, waarbij één fase ongeveer gelijk staat aan een jaar. Omdat we zo’n diversiteit aan kinderen hebben en een even grote diversiteit aan beperkingen, is het mogelijk dat een kind bij het ene vak in fase 1 zit en bij het andere vak in fase 3. Iedere drie maanden zullen alle kinderen rapporten mee naar huis krijgen. Vanaf 1 september zullen de kinderen naar alle waarschijnlijkheid tussen 9.00-14.00 hier naar school gaan. De kinderen krijgen een uniform, boeken, lesmateriaal, een etui, eten tussen de middag etc. Ook zal er een lokale leraar aangesteld worden.

Deze week is toevallig een leraar binnen gelopen die werkzaam is op een school waar 31 kinderen met een beperking les hebben. Via één van onze buren heeft hij gehoord van ons project en hij wil graag een samenwerking aangaan. Ik ga as maandag naar deze school toe om met hen te gaan praten. De beste leraar kan ook nog eens perfect Engels dus het eerste begin is goed. Laten we eens gaan kijken wat eruit voortkomt!

We zijn momenteel druk met onze campagne via de 1%club. Om alle 15 kinderen een jaar lang naar school te laten gaan is incl eten en een lokale leraar iets meer dan 5.500 euro nodig. Momenteel hebben we met deze campagne al 1500 ingezameld. Met nog 25 dagen te gaan hopen we op een mooi bedrag zodat we kunnen starten met scholing.
Via onze facebook en deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van de vorderingen.

Als je onze campagne wilt bekijken kan dit via: https://www.onepercentclub.com/en/#!/projects/disabled-children-give-them-a-future-with-scholarships

Baadae

1. Lynn:
    6 augustus 2015
    Wat leuk allemaal! Ik ga ook zeker nog iets doneren! Succes!
  2. Marlies:
    6 augustus 2015
    Mooi geschreven meis. Ben trots op je en de vele vrijwilligers. Geweldig wat er al bereikt is in 5 maanden tijd xx
  3. Willemien:
    7 augustus 2015
    Geweldig Ellen wat je allemaal bereikt hebt TOP.grts de Hermansjes
  4. Adriaan en marietje:
    10 augustus 2015
    weer een mooi verhaal Ellen. Als ik het zo kan lezen zit er nogal wat vooruitgang in het project.Op de foto te zien zie je er ook blij en gelukkig uit
    groetjes van oma en opa