Corruptie en bedrog

14 augustus 2015 - Zanzibar Town, Tanzania

Vorige week vrijdag heb ik de eerste echte corrupte Zanzibar experience gehad.
Rond 9 uur kwamen er twee mannen binnen. De ene had meteen al een flinke air over zich en herhaalde keer op keer “More Africa, More Africa”. Ook las hij heel doelbewust de stickers op de bus en ging herhalen wat erop stond.
Vervolgens kreeg ik allerlei vragen op me afgevuurd van wie ik was en wat ik hier allemaal precies deed. Dikke doei, dus die mannen maar even gevraagd wie ze zijn en wat ze komen doen. Toen kreeg ik te horen dat ze van de overheid waren, het ministry of labour om precies te zijn. Ze waren hier vorige week al geweest op zaterdag, maar toen had één van mijn vrijwilligers verteld dat ik in Jambiani was, dus vandaar kwamen ze nu terug. Heel bijzonder, aangezien er afgelopen zaterdag helemaal niemand thuis was. Ik kreeg er meteen al een naar gevoel bij.

Ik moest mijn paspoort laten zien (de andere meiden niet) en kreeg allerlei vragen over wat de mensen bij mij (de vrijwilligers) hier deden. Ik heb mijn paspoort laten zien, niets aan het handje, aangezien ik gewoon een geldige werk- en verblijfsvergunning heb.  We doen inhoudelijk nog niets, zoals de special education, aangezien we nog niet geregistreerd zijn. Dus hij kon ons niets maken.

Deze kerel, de ander zat er maar gewoon een beetje bij, begon steeds moeilijker te doen. Ik heb toen mijn mannetje, Robert maar gebeld om te vragen wat te doen. Rustig blijven was het advies. Ja, dat lukte op dat moment nog aardig. Robert wou met de ene kerel praten. Ze wilde geld. Uiteraard. Iedereen wil hier geld. Robert heeft uitgelegd dat ik research doe omdat ik nog niet officieel geregistreerd ben, zodat ik met het voorwerk wat ik doe, straks kan starten met werken als ik wel geregistreerd ben.

Hij geloofde er allemaal weinig van, dus kreeg ik het wetboek in mijn handen gesmeten. Of ik sectie 42.1 en 42.2 even kon lezen. Hier kreeg ik het spaansbenauwd van. Er stonden boetes van minimaal 500.000 shilling of minimaal 3 maanden gevangenisstraf. Die vent dreigde de politie te bellen. Ik heb hem gezegd dat hij me beledigd. Ik probeer hier een project te starten voor kinderen met een beperking en er wordt gewoon geld van die kinderen afgenomen. Ook de registratie laat al 6 maanden op zich wachten en nu kan ik daarvoor opdraaien? Dacht het niet hè. Zo stoer was ik echter op dat moment niet hoor ;)

Ondertussen was Fabil ook gearriveerd omdat ik die ook in paniek heb opgebeld. Hij heeft nog even met die kerels gepraat en toen zijn ze vertrokken.
Ze zijn naar Robert gereden, die aan het werk was bij Cheeta’s Rock. Hij was hier hokken aan het renoveren, dus had een hamer en spijkers in zijn hand. Dit mocht volgens de labour-guy niet, want dat werk is alleen weggelegd voor locals, dus of hij even 650 dollar kon afrekenen. Dit is uiteindelijk 250 dollar geworden, maar hij heeft wel moeten betalen. Ik zou 1 miljoen moeten betalen pp. Dus 4 miljoen totaal. Belachelijk. Met mijn visum is niets aan de hand en de andere meiden hebben niet eens een paspoort hoeven laten zien!

Toen kwam ik erachter dat het ministry of labour niet eens gerechtigd is om 1), een private house binnen te stappen en 2), een NGO te controleren. Deze 2 mannen gaan dus over de schreef. Maar Zanzibar zou Zanzibar niet zijn als ik daar met mijn blanke huid geen flikker over te zeggen heb en toch gewoon moet betalen. Ondanks ik niet degene ben die fout zit, maar die twee rotzakken gewoon al de schreef over gaan. Uiteindelijk heeft Robert het bedrag naar 700USD kunnen lullen in totaal. ipv 2000USD

Nog steeds belachelijk natuurlijk, dus hij heeft zijn mannetjes erop gezet. Deze zijn naar de hoogste minister van het ministry of labour gegaan om een brief op te stellen om iemand op de zaak te zetten waarom zijn werknemer bij een NGO op bezoek gaat en dus over de schreef gaat. Er gaan nu dus stappen tegen hem ondernomen worden. Helaas zal dit niet betekenen dat de 700USD wordt kwijtgescholden, maar laten we op het beste hopen.
Wie steelt er nu gewoon letterlijk geld uit de handen van een NGO die iets goeds wil doen voor hun eigen land? Die het land wil helpen ontwikkelen? Ze hebben letterlijk gezegd dat hun niets uitmaakt, als ze maar hun geld krijgen. Die kerel heeft gewoon al een huis kunnen bouwen van zijn corruptie-geld...
Deze mensen zoeken altijd wel iets, als hun zakken maar gespekt worden. Dat ze zelf illegaal bezig zijn maakt geen flikker uit, als de blanke maar betaald.

Een dag later kreeg ik te horen dat het bedrag veranderd was van 700USD naar 500USD. Echter, tien minuten later heeft de beste kerel weer teruggebeld dat het bedrag toch 700USD was en geen 500USD.

Op dat moment waren we erachter gekomen dat deze man überhaupt geen geld kán eisen, aangezien hij de paspoorten van de meiden niet gezien heeft en dus überhaupt niet weet op wat voor visum zij hier verblijven. Daarna zijn ze weer achter mij aan gegaan twee dagen lang. Die vent zei toen ineens dat een CTA geen geldig verblijfsdocument is op Zanzibar, alleen op het vasteland van Tanzania.
Robert heeft op zijn beurt het wetboek toen onder zijn neus gedrukt en laten zien dat letterlijk in de wet staat dat deze wel voor Zanzibar is. Hierbij ook meteen de mededeling gemaakt dat als dit hele gedoe voorbij is, hij degene is waar stappen tegen ondernomen gaan worden. Vanaf dat moment hoorde we niets meer van hem, maar ging degene die erbij was maar tot op heden niets gezegd had zich ermee bemoeien. Hij kwam ermee dat we alsnog moesten betalen. Echter, vanaf dat moment kwamen we erachter dat zijn district het zuid-oosten van Zanzibar is, en helemaal niet Stone Town en omgeving. Wat een sukkel. Nadat we hierachter kwamen hebben we deze man ook weggestuurd en gezegd dat hij hier nooit meer een stap binnen hoeft te zetten. Ze wilden ons toen nog 100.000 shilling laten betalen (50 euro) maar we hebben gezegd dit niet te doen. Dus.. toen waren we er vanaf!

Helaas is het iets wat erbij hoort hier, maar aan dit soort fratsen zou ik nooit kunnen wennen. Al met al is het dus allemaal met een sisser afgelopen, maar het is ongelofelijk hoe er hier met mensen wordt omgegaan.

1. Marlies:
    15 augustus 2015
    Trots op je. Goed gehandeld. En fijn dat je Robert en Fabil hebt.
  2. Henriette van Beers:
    15 augustus 2015
    Ellen
    sorry dat ik niet eerder reageerde maar we waren op vakantie
    .Stoer van je hoor. Laat je niet gek maken Door de gekke lui. Veel succes met je werk. Groetjes Henriette en harrie van beers
  3. Adriaan en marietje:
    16 augustus 2015
    hallo ellen.
    het is maar goed dat jij niet voor de eerste de beste bouw gaat bizzen.gelukkig ik kan er wel in komen dat je blij was dat
    je iemand kent ,die je hierbij kon helpen. groetjes oma en opa
  4. Piet:
    18 augustus 2015
    Hoi Ellen
    Afrika op en top, zo te lezen. Goed aangepakt, geloof goed dat dat even heel moeilijk is.

groetjes Piet