Busy busy

6 juli 2015 - Zanzibar, Tanzania

Sorry mensen! Het is alweer veel te lang geleden dat ik iets van me heb laten horen. We zullen er maar vanuit gaan dat geen nieuws goed nieuws is.

De afgelopen maand heb ik samengewerkt met Rosie, Pleun, Anniek en Lotte. Zij zijn druk bezig geweest met hun project rondom het creëren van handmade producten als ook de conceptontwikkeling voor de lunchroom. Hiernaast draaide het project natuurlijk ook gewoon door. Met het vertrek van alle vrijwilligers van het eerste uur, was het best even spannend of de ouders wel zouden blijven komen met hun kinderen als ook voor de Engelse lessen. Dit is echter nooit een probleem gebleken. We hadden alles goed overgedragen en dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Hetgeen wat al een tijdje speelde was het volgende..
Bij begin van het project was alles helemaal uitgedacht. Zo zou het moeten worden en dat zou zo bereikt dienen te worden. Natuurlijk loopt niets helemaal zo als gepland en al helemaal niet in Afrika. Het grappige is eigenlijk dat alles best goed uitgedacht blijkt te zijn, we zijn goed op weg! Hetgeen wat als bijkomend probleem meer en meer gesignaleerd wordt is dat onderwijs een belachelijk groot probleem is. Onze kinderen gaan lang niet allemaal naar school. Sommige niet omdat ze gewoonweg te jong zijn. Anderen omdat ze door hun beperking niet kunnen omdat de overheidsscholen dat niet toestaan. Degene die wel gaan leren niets. We hebben verschillende kinderen van 7,8,9 jaar die net hun naam kunnen schrijven, maar verder amper tot 10 kunnen tellen, niet kunnen lezen en 1+1 niet begrijpen. De afgelopen tijd hebben we deze noden geïnventariseerd en tot de conclusie gekomen dat hulp in educatie geen overbodige luxe is.
Ik heb daarom hetvolgende gedaan; omdat (lang leve Afrika) de registratie nog steeds niet rond was heb ik extra betaald om de papieren ook meteen langs het ministry of education te laten gaan. We staan straks dus geregistreerd als healthcenter voor kinderen met een beperking, maar ook als een learning center voor speciaal onderwijs. We zijn geen government school, maar zijn straks wel geautoriseerd om kinderen certificaten te mogen uitdelen. Alles in 1 dus!

Afgelopen week alleen hebben we al 4 nieuwe intakegesprekken gehad met kinderen en hun ouders. Twee hele jonge kinderen en twee van 11 en 12. Ook komt voortaan iedereen ook echt opdagen wat fantastisch is, maar waardoor we wel flexibel en creatief moeten zijn. De Engelse les geven we nu klassikaal, wat ook weer erg leuk is omdat de ouders dan ook van elkaar kunnen leren. Anderzijds voor enkele ouders ook lastig omdat zij de individuele aandacht al erg gewend zijn.
Ook heeft Zamda afgelopen week haar door ons gesponsord brilletje gekregen. Ze is er helemaal blij mee!

Momenteel ben ik druk bezig met een mouw te passen aan het hele gebeuren. Verschillende groepen maken waarin ik de kinderen les wil gaan geven, therapie wil gaan geven etc. Een lesprogramma starten voor zowel de kinderen als de Engelse les voor de ouders.

Nu heb ik twee weken vakantie. Deze week ben ik met Fabil een weekje naar Dar es Salaam en Mbeya om even bij te komen en zijn familie te ontmoeten wat overigens erg leuk is.
Volgende week druk aan de slag met de lesprogramma's zodat we 13 juli er weer vol tegenaan kunnen. Op 18 juli start de jongerenreis waar ik super veel zin in heb.
Weer genoeg om naar uit te kijken dus!
De producten zijn al te vinden op onze fb en ik zorg dat ze komende week ook op de website staan.

Overigens staat er nu ook een nieuw overzicht op onze website met alle kinderen. Dat overzicht gaat komende week ook uitgebreid worden. Nu we een learning center erbij gaan doen zal er ook een local moeten gaan komen die me komt ondersteunen want alleen lukt het me niet meer. Maar dit kost salaris, en laat ik dat nu net niet hebben. We gaan daarom aan de slag met een studiebeurzen programma, waarin al onze kinderen gesponsord kunnen gaan worden. Schoolgeld, lerarensalaris, boeken, pennen, schriften, uniform ed zullen hiervan bekostigd gaan worden. interesse? Let me know. Anders even het volgende blog of onze fb in de gaten houden!

Bedankt voor het lezen en tot snel

1. Henriette van Beers:
    6 juli 2015
    Ellen,
    Leuk om weer iets te horen van je.
    Zo te lezen ben je heel goed bezig daar in Africa.
    Wij hopen dat je het nog steeds leuk vind daar en hopen spoedig weer iets van je te lezen.
    Groetjes uit het warme Duizel

Groetjes uit het warme Duizel
  2. Cees Rijken:
    6 juli 2015
    Hallo Ellen,

Jullie maken mooie stappen.
    Op veel fronten actief, maar dan is het ook goed om te lezen dat er een stukje continuïteit komt. Met de nodige response en waardering van de kinderen en ouders.
    Geniet er van, jullie zetten iets moois neer.
    Wij zijn trots op jullie.
    Fijne vakantie, ik weet zeker dat je dat verdient hebt.

Groetjes van Cees, Loes, Sven, Annika en Vivvianne.